Kaip skaidulos reguliuoja cukraus kiekį organizme?

  Grožis iš vidaus

Apie skaidulų naudą mūsų organizmui jau kalbėjome šiame straipsnyje. Šį kartą dalinamės informacija apie tai, kaip skaidulų pagalba galite valdyti cukraus kiekį organizme ir netgi suvaldyti 2 tipo cukrinį diabetą.

Kaip skaidulos reguliuoja cukraus kiekį organizme?

Kodėl svarbus gliukozės kiekis kraujyje? 

Gliukozė yra pagrindinė cukraus forma, cirkuliuojanti žmogaus kraujotakoje. Jos gauname su maistu ir organizmas ją naudoja kaip pagrindinį energijos šaltinį. Gliukozės kiekis kraujyje keičiasi priklausomai nuo to, ką ir kada valgėte ir ar sportavote, ar ne. Pavyzdžiui, kraujyje jis pakyla pavalgius ir krenta po treniruotės.

Kai virškinate maistą, angliavandeniai suskaidomi į gliukozę. Ji absorbuojama per plonąją žarną ir išskiriama į kraują. Jūsų organizmas, padedant insulinui, gali panaudoti šią gliukozę iš karto arba saugoti ir panaudoti vėliau.

Cukrinis diabetas – multietiologinė metabolinė liga, pasireiškianti lėtine hiperglikemija bei angliavandenių, baltymų, riebalų ir mineralinių medžiagų apykaitos sutrikimais, atsirandančiais dėl insulino trūkumo ar jo veikimo sutrikimų. Sergant šia liga, pažeidžiamos įvairių organų funkcijos, prasideda jų nepakankamumas. Taip pat svarbi ir taip vadinama prediabetinė būklė, kai cukraus kiekis kraujyje yra didelis, bet dar nėra toks didelis, kad būtų galima klasifikuoti kaip diabetą.

Kaip išvengti cukrinio diabeto?

Norint išvengti cukrinio diabeto labai svarbu atkreipti dėmesį į mitybą, nes persivalgymas ir nutukimas bene svarbiausi cukrinio diabeto (2 tipo) atsiradimo faktoriai. Ypač svarbu stebėti produktų glikemijos indeksą. Šis indeksas nėra žymimas ant produktų, bet gana lengva suprasti, ką tai reiškia.

Glikemijos indeksas (GI) rodo suvalgyto maisto įtaką cukraus kiekiui kraujyje po valgio. Daug angliavandenių turinčio maisto produktų glikemijos indeksas yra aukštas. Jų suvalgius cukraus kiekis kraujyje kyla greitai, tuomet išskiria daug insulino. Žemo GI angliavandeniai sukelia mažesnį cukraus kiekio kraujyje padidėjimą ir tokiu būdu išskiria mažiau insulino. Pasak 2019 m. Europos kardiologijos draugijos diabeto, prediabeto ir kardiovaskulinių ligų gydymo gairių gyvenimo būdo pokyčiai yra labai svarbūs siekiant užkirsti kelią cukrinio diabeto ir širdies ir kraujagyslių ligų komplikacijoms.

Ką daryti, kad cukraus kiekis būtų normalus?

Į pagalbą pasitelkę sveikesnės gyvensenos principus, galite padėti organizmui be trikdžių reguliuoti cukraus kiekį kraujyje ir taip išvengti cukrinio diabeto ir kitų ligų, kurios gali grėsti susirgus cukriniu diabetu.

• Reguliuokite mitybą. Venkite saldumynų ir cukraus (ypač gazuotų vaisvandenių). Būtina subalansuoti baltymų, riebalų ir angliavandenių santykį. Naujausių JAV mokslininkų tyrimų rezultatai rodo, kad ne tik blogųjų angliavandenių, bet ir per didelis baltymų kiekis gali būti cukrinio diabeto priežastis.

• Stenkitės išlaikyti normalų kūno svorį. Anot medikų, daugiau nei pusė žmonių nesirgtų cukriniu diabetu, jei neturėtų antsvorio. Anot statistinių duomenų, aštuoni iš dešimties suserga II tipo cukriniu diabetu dėl nutukimo sutrikdytos medžiagų apykaitos.

• Reguliariai užsiimkite fizine veikla. Fizinis krūvis mažina gliukozės ir cholesterolio kiekį kraujyje. Kasdien darykite mankštą po 10–15 minučių, o trissyk per savaitę po valandą pasportuokite sporto salėje ar lauke. Anot specialistų, treniruotės pradžioje organizmas eikvoja glikogeno atsargas, esančias raumenyse ir kepenyse, po 15–20 minučių jis mėgina imti energiją iš riebalų. Tačiau tam reikalingi tam tikri fermentai, kurie gaunami skylant raumenų ląstelėms, todėl kurį laiką energija imama iš raumenų. Jeigu per trumpai ar pasyviai sportuojama, organizmas nespėja pradėti eikvoti energijos iš riebalų, todėl riebalinis sluoksnis nemažėja. Be to, po treniruotės žmogus jaučiasi pavargęs, nes taip ir „neįjungė“ riebalų deginimo sistemos. Tie, kurie treniruojasi intensyviai, po treniruotės jaučiasi žvalesni ir aktyvūs išlieka iki vakaro. Sergantiems cukriniu diabetu fizinį krūvį turi parinkti specialistas, tad nebijokite kreiptis pagalbos.

Skaidulų nauda sergant 2 tipo diabetu

Maisto produktai, kurių sudėtyje yra skaidulų – ne tik naudingos mūsų organizmui, žarnynui, bet gali padėti valdyti 2 tipo diabetą. Ši svarbi maistinė medžiaga, daugiausia randama vaisiuose, daržovėse, nesmulkintuose grūduose ir ankštiniuose augaluose, vaidina svarbų vaidmenį reguliuojant cukraus kiekį kraujyje ir gali padėti išvengti galimų diabeto komplikacijų, tokių kaip širdies ligos.

Tyrimai rodo, kad tinkamas tirpių skaidulų suvartojimas gali sumažinti širdies ligų riziką, nes sumažėja MTL („blogojo“) cholesterolio kiekis. Tirpios skaidulos tai daro jungdamosi su cholesterolio dalelėmis plonojoje žarnoje ir taip neleidžiant šioms dalelėms patekti į kraują.

Dideli perspektyvūs kohortiniai tyrimai nuosekliai rodo ryšį tarp didelio skaidulų suvartojimo (>25 g/d moterims ir >38 g/d vyrams) su 20–30 % sumažėjusia rizika susirgti 2 tipo cukriniu diabetu (T2D).

Jei norite skaidulų suvartoti daugiau, skaitykite maisto produktų etiketes ir žymėkite, kiek jų suvartojate. Jei matote, kad jų su maistu gaunate per mažai – į pagalbą galite pasitelkti maisto papildus. Be abejo, svarbi subalansuota mityba, sveikas gyvenimo būdas ir, prieš vartojant papildus, pasitarimas su gydytoju ar vaistininku.

Susiję straipsniai

Žarnyno ir smegenų ryšys

Žarnyno ir smegenų ryšys

Patiriant stresą kai kuriems iš mūsų skauda arba pučia pilvą, pykina. Tai gerai iliustruoja, kaip galva susijusi su tuo, kas dedasi pilve...
Plačiau

Kaip žinoti, ar TAU TRŪKSTA MAISTINIŲ SKAIDULŲ?

Kaip žinoti, ar TAU TRŪKSTA MAISTINIŲ SKAIDULŲ?

Kaip žinoti, kad su vartojamu maistu gauname reikiamą maistinių skaidulų kiekį? Dalinamės 5 požymiais, kurie išduoda apie jų trūkumą:

...
Plačiau